Hakemistot

kohdennettu mainonta; > kontekstimainonta; > kontekstuaalinen mainonta
en   targeted advertising; > contextual advertising
määritelmä   
verkkomainonta, jonka sisältö valikoituu automaattisesti mainoksen esittämisympäristön perusteella tai sen perusteella, mitä tietoja käyttäjä tietoverkossa syöttää tai miten hän siellä toimii
huomautus   
Kohdennetussa mainonnassa esitettävä sisältö voidaan ratkaista esiintymisympäristön mukaan: esimerkiksi sähköpostipalvelussa voidaan kunkin sähköpostiviestin katselun yhteydessä esittää eri mainos viestin sisältämien sanojen perusteella. Esiintymisympäristön mukaan muuttuvasta mainonnasta voidaan käyttää termiä konteksti- tai kontekstuaalinen mainonta (engl. contextual advertising). Myös ilmaisuja "sisältömainonta", "sisältöön kohdistuva mainonta" ja "sisältöön kohdennettu mainonta" on käytetty.
Mainos voidaan kohdentaa myös esimerkiksi verkkopalveluun rekisteröityneen henkilön profiiliinsa kirjaamien tietojen perusteella tai internetin käyttäjän hakupalveluun syöttämien hakusanojen, tietoverkossa tekemien ostojen tai usein käyttämien verkkosivustojen perusteella. Ks. myös hakukonemainonta.
Termillä kohdennettu mainonta voidaan tietoverkkojen yhteydessä viitata paitsi ohjelman avulla kohdennettavaan mainontaan, myös ihmistyönä tietylle vastaanottajaryhmälle suunnattuun mainontaan. Esimerkki ihmistyönä suunnattavasta mainonnasta on nuorille tarkoitetun mainoksen sijoittaminen nuorten suosimaan verkkopalveluun, kuten IRC-Galleriaan.
Termiä kohdennettu mainonta käytetään myös muusta kuin tietoverkossa tapahtuvasta mainonnasta, ja tällöin sillä viitataan laajempaan käsitteeseen eli mainontaan, joka on suunnattu tietylle kohderyhmälle.
Lähde: Tietotekniikan termitalkoot, 2014-12-05

Kommentit eivät tule näkyville julkisesti!
Nimi:
Sähköposti:
Palaute: